Voorbeelden van opleidingsactiviteiten
Ontwikkeling van trainingsmateriaal en geven van trainingen
op de volgende gebieden:
- Bilateral Aviation Safety Agreements (BASA)
tussen de EU en de USA en tussen de EU en Canada. Zowel in gedetailleerde vorm
met een behandeling van de bijbehorende TIP's en MAG's
als op familiarisatie-niveau (sinds 2011).
- Auditing van Veiligheidsmanagementsystemen voor een operator,
een onderhoudsorganisatie en de autoriteit van de Verenigde
Arabische Emiraten, in samenwerking met Kratis Training and
Consulting (2011).
- Beoordeling van de implementatie van
Veiligheidsmanagementsystemen
voor een aantal Zuidoost Aziatische overheden in het kader
van een EASA regionaal ondersteuningsprogramma (2010, Jakarta).
- Europese eisen ten aanzien van management van blijvende
luchtwaardigheid (Part-M) voor banken en leasing organisaties
(2008, 2009 and 2010, voor en namens SGI Aviation Services).
- Nederlandse militaire luchtvaarteisen op het gebied van initiële en
blijvende luchtwaardigheid (MLE-21, MLE-145, MLE‑66 and MLE-147)
voor personeel op alle niveaus en posities binnen het Ministerie van Defensie (sinds 2004).
- Europese eisen ten aanzien van blijvende luchtwaardigheid (Part-M, Part-145, Part-66 and Part-147)
voor het bedrijfsleven en voor autoriteiten/overheden binnen en buiten Europa (sinds 2000
onder de naam van Jargon en van 2004 tot 2008, tevens namens Joint Aviation Authorities).
- Europese eisen op het gebied van initiële luchtwaardigheid (Part-21 subparts G and J)
voor productie en ontwerp organisaties binnen Europa.
- Auditvaardigheden voor auditoren in onderhoudsorganisaties en autoriteiten die toezicht houden op de
naleving van de luchtvaartregelgeving en interne
procedures (systeem, proces en product audits). Soms in combinatie met on-the-job
ondersteuning en coaching (sinds 2004).
- Onderzoek van ongevallen en incidenten in de luchtvaart
met behulp van de Tripod Beta methode, met aandacht voor interviewvaardigheden, bij verschillende afdelingen
van een grote Europese luchtvaartmaatschappij (sinds 2007).
- STAMINA initiële human factors training voor
luchtvaartonderhoudstechnici en managers van verschillende Part-145
erkende onderhoudsorganisaties, opleidingsinstituten,
militaire onderhoudsorganisaties en autoriteiten (sinds 2001).
- Human factors continuation training voor
luchtvaartonderhoudtechnici en managers van verschillende Part-145
erkende onderhoudsorganisaties.
- Auditen van human factors en veiligheidscultuur voor
auditoren in onderhoudsorganisaties en bij autoriteiten, in
samenwerking met het Trinity College in Dublin and Kratis Training and
Consulting in Cyprus (sinds 2005).
- ICAO / TRAINAIR training voor luchtvaartveiligheidsinspecteurs van autoriteiten op het gebied van
luchtwaardigheid, in samenwerking met het Nederlandse
Luchtvaart College in Hoofddorp, Nederland, en het FAA
Training Centre in Oklahoma, USA (sinds 2000). Tevens door
de FAA uitgenodigd om deze training gezamenlijk te geven in
het FAA opleidingscentrum in Oklahoma (2002).
Voorbeelden van consultancy projecten
- Ondersteuning van een onderhoudsorganisatie bij het verkrijgen van
een eigen Part-145 erkenning. Doorgroei van subcontractor naar contractor
die onder eigen verantwoordelijkheid werkzaamheden uitvoert en vrijgeeft.
- Onderzoek naar de interne organisatie binnen een grote Europese operator
en de verantwoordelijkheden ten aanzien van de blijvende luchtwaardigheid van de vloot.
Aanbevelingen voor aanpassingen op de korte en lange termijn.
- Evaluatie van het kwaliteitssysteem van een grote
niet-Europese operator om de effectiviteit van het
kwaliteitssysteem en de naleving van de EASA-eisen te
onderzoeken. Suggesties voor verbetering.
- Ondersteunen van een Nederlandse operator in de
uitvoering van de eisen van Part-M om CAMO erkenning te
verkrijgen. Hulp bij de ontwikkeling van de
expositie en bij het uitvoeren van audits op de naleving van de
regelgeving. (2009).
- Ondersteuning van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een
onderzoek naar een ernstig vliegtuigongeval in Nederland.
Onderzoek van de betrokken organisatie met betrekking
tot het management van de blijvende luchtwaardigheid en
onderhoud (2009).
- Ondersteuning van personeel van de Koninklijke
Nederlandse Luchtmacht en diverse luchtmachtbases bij de
invoering van de Militaire Luchtvaart Eisen op het gebied van
ontwerp en blijvende luchtwaardigheid, MLE-21, MLE-145, MLE-66 and MLE‑147.
De activiteiten omvatten advies, coördinatie en
ondersteuning bij het opzetten van de organisatie en een kwaliteitssysteem,
ontwikkelen van exposities en bevoegdheden van personeel (sinds 2005).
- Verschillende vormen van voortdurende steun aan de
zakenluchtvaart organisatie van een groot
internationaal bedrijf in Nederland (2000 - heden):
- Volledige herziening en optimalisatie van het CAMMOE om deze beter
in lijn te brengen met de huidige organisatie en de laatste ontwikkelingen in de
regelgeving van zowel EASA als Bermuda.
- Optreden als externe auditor voor het uitvoeren van interne audits op het gebied van
onderhoud, blijvende luchtwaardigheid, vlucht- en grond-operatie.
- Implementatie van JAR-145 eisen en assistentie bij
de JAR-145 goedkeuring door de Rijksluchtvaartdienst. Aanpassingen
als gevolg van wijzigingen in de regelgeving.
- Introductie van JAR-OPS/M eisen, uitbreiding van het
kwaliteitssysteem en integratie in de JAR-145 and ISO 9000
kwaliteitseisen.
- Haalbaarheidsstudie voor de invoering van de
volledige JAR-OPS eisen en het verkrijgen van een
formele AOC.
- Implementatie van JAR-OPS and IS-BAO eisen. Opstellen van het operationele handboek
en het opzetten van het OPS kwaliteitssysteem.
- Ontwikkelen van "bow ties" voor zowel de engineering
als de operationele activiteiten, in het kader van het
Veiligheidsmanagementsysteem.
- Ondersteuning bij de uitvoering van OTAR-39 en Part-M
eisen om zo CAMO erkenning te verkrijgen in
overeenstemming met de OTAR 39 eisen van Bermuda. Assisteren
bij de ontwikkeling van de expositie.
- Ondersteunen van de autoriteit van Estland (ECAA) bij de
invoering van de Europese eisen op het gebied van permanente
luchtwaardigheid (JAR-145, JAR-66 en JAR-OPS/M) voor het
verkrijgen van het volledige JAA lidmaatschap als onderdeel
van de voorbereiding op de toetreding tot de Europese Unie. Training
van CAA personeel en industrie en ondersteuning van de ECAA
bij de ontwikkeling van haar organisatie en procedures (2004
- 2005).
- Onderzoek naar de naleving van de JAR-OPS eisen bij een Nederlandse
ondernemer. Oprichten van een actieplan om de organisatie en de handleidingen te
verbeteren met als doel de JAR‑OPS goedkeuring te behouden.